Hitta din resa
Vuxna
- +
Barn
- +
Luksusbadeferie-sri-lanka---desktop.jpg
74727358-H1-ATAN_Destination_Seaview_Dining_01_G_A_H.jpg
87368605-H1-ATAN_Aerial_Pool_03_G_A_L.jpg
87368699-H1-ATAN_Premiere_Beach_Access_02_G_A_L.jpg
74329395-H1-ATAN_Il_Mare_Ext_04_G_A_H.jpg
74328893-H1-ATAN_Pool_morning_01_G_A_H.jpg
shutterstock_351667181 Sri Lankan leopard, cat lying on the tree in Yala.jpg
74725063-H1-ATAN_Beachwalk_Couple_01_G_A_H.jpg
74273327-H1-ATAN_Spa_Entrance_05_G_A_H.jpg
shutterstock_125880431.jpg

Praktisk information

FÖRE AVRESA

Pass och visum

Det är resenärens eget ansvar att ha ett giltigt pass. Detta gäller även barn, som också måste ha ett eget pass. Passet ska vara giltigt minst 6 månader efter hemkomst. Det finns krav om turistvisum på Sri Lanka. Visumet kan man köpa på flygplatsen vid ankomsten till Sri Lanka och som då betalas kontant i USD. Man kan också ansöka om samt betala visum före avresa via www.eta.gov.lk, vilket kostar 30 USD per person. En kopia av det elektroniska visumet ska visas upp på flygplatsen vid incheckningen. Ett turistvisum till Sri Lanka är giltigt i 30 dagar fr.o.m. inresedatumet. Visumet kan förlängas med upp till 6 månader från inresedatumet. Ytterligare information angående pass- och visumregler hittar ni på Utrikesdepartementets hemsida. (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/)

Vaccinationer

Som resebyrå får vi inte ge rådgivning om vaccinationer, och därför är det viktigt att du kontaktar en resemedicinsk mottagning eller din läkare för rådgivning och vägledning. På Vårdguidens hemsida (https://www.1177.se/Tema/Vaccinationer/) kan du läsa mer om vilka rekommendationer som finns för olika destinationer.

Reseförsäkring

Vi rekommenderar alltid att resenären tecknar en reseförsäkring, och vi hjälper gärna till så att ni får rätt försäkring.

Situationen på Sri Lanka

Vi rekommenderar alltid att ni undersöker den aktuella situationen i det land ni ska resa till. Detta kan ni göra på Utrikesdepartementets hemsida (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/), som ger råd och information till svenska resenärer om säkerhetssituationen i olika länder och områden. Här framgår det om UD avråder från resa pga. risk för krig, terrorism, social oro, naturkatastrofer, kriminalitet eller liknande.

INCHECKNING

Incheckning online

Många flygbolag erbjuder incheckning online. Hur lång tid före avresa ni kan checka in varierar, men oftast öppnar incheckningen 24 timmar före avresa.

På flygplatsen

På avresedagen rekommenderar vi att ni befinner er på flygplatsen minst 2 timmar före avgång. Eftersom det kan variera beroende på vilket flygbolag ni reser med, samt från vilken flygplats, så rekommenderar vi att ni undersöker vad som står angående detta på flygplatsens hemsida.

  • Stockholm Arlanda
  • Göteborg Landvetter

Bagageregler

Oftast är det tillåtet att ta med 20 kg incheckat bagage samt 7 kg handbagage per resenär. Reglerna kan variera beroende på vilket flygbolag ni reser med, därför rekommenderar vi att ni undersöker vilka regler som gäller på flygbolagets hemsida. Vi rekommenderar även att ni tecknar en bagageförsäkring, eftersom vårt och flygbolagets ansvar är begränsat när det kommer till försenat eller borttappat bagage.

Handbagage

Kom ihåg att eventuella vätskor i handbagaget ska packas i en återförslutningsbar plastpåse innan ni ställer er i kö till säkerhetskontrollen. Varje enskild behållare får max. innehålla 100 ml (max. 1 liter totalt). Påsen ska visas för säkerhetspersonalen. Dessa regler inkluderar inte mediciner i flytande form (t.ex. vätska eller gelé). Vi rekommenderar att ni före resan tar fram dokumentation på vilka mediciner ni planerar att ta med i ert bagage, samt att ni packar viktig medicin i handbagaget.

PÅ FLYGET

Tax Free

Vi vill uppmärksamma er på att skattefria varor i handbagaget som är i flytande form (t.ex. parfym, smink, krämer och alkohol) beslagtas vid mellanlandning i Europa. Oftast kan man handla skattefria varor i samband med den sista mellanlandningen och/eller ombord på flyget innan ni har nått slutdestinationen. 

ANKOMST

Borttappat bagage

Om ni inte har fått ert bagage vid ankomsten ska ni kontakta flygbolaget innan ni lämnar flygplatsen. Det är viktigt att ni får en kopia av RIP-rapporten till efterföljande dokumentation. Kontakta även ert försäkringsbolag för att söka ekonomisk kompensation.

Välkomsten

Vår lokala representant och chaufför tar emot er när ni har landat på flygplatsen. Ni blir välkomnade och får ett välkomstbrev med information. Här får ni även veta vilken tid ni blir upphämtade på hotellet i samband med hemresan.

Hotellavgift

Var uppmärksamma på att man på vissa platser ska betala en hotel fee/avgift på plats.

PÅ SRI LANKA

Tidsskillnad

Sri Lanka ligger 3,5 eller 4,5 timme före Sverige, beroende på om vi har sommar- eller vintertid.

Valuta

Valutan på Sri Lanka är Rupee och förkortas LKR. Se den aktuella valutakursen på Riksbankens hemsida.

Kreditkort

Internationella kreditkort kan användas på många platser på Sir Lanka, men ni kommer märka att många småbutiker och kiosker inte tar emot kreditkort. Detta gäller även när ni åker taxi eller handlar på marknader, och därför är det en bra idé att alltid ha med sig lite kontanter. Försök att använda er av de bankomater som ligger i anslutning till en bank, och var annars väldigt noggranna med att skydda er pinkod om ni använder maskinerna på gatan. Det finns en max. gräns för hur mycket man får ta ut per dag, gränsen beror på korttypen samt vilken bank ni har. Ett tips är att kontakta er bank angående detta innan resan.

Kranvatten

Ni bör inte dricka vattnet som finns i kranarna, utan istället köpa vatten på flaska. En vattenflaska kostar inte särskilt mycket och kan köpas överallt.

Elektricitet, mobiltelefoni och internet

Sri Lanka har 230V som här i Sverige, men de har stickkontakter med tre stift (vilket också kan variera) och därför behöver ni ta med en reseadapter. Om ni inte har tagit med en adapter hemifrån kan man oftast köpa det billigt i matbutiker och kiosker. Var förberedda på att det kan vara dålig mobiltäckning på en del platser. Det finns ganska många internetcaféer i de flesta städerna på Sri Lanka, men var förberedd på att förbindelsen inte alltid är så bra. Ett bra tips är att skicka ett e-mail till dig själv med viktig information såsom ditt pass nr., bild på körkort, telefonnummer till banken om du behöver spärra ditt kort, flygtider etc. Om du har gjort detta kan du enkelt få en överblick över all viktig information om du exempelvis skulle råka ut för stöld.

Dricks

Det är normalt att man ger dricks på Sri Lanka. Dricks till lokala guider och chaufförer är inte inkluderat i resans pris. Taxichaufförer och serveringspersonal räknar med att få 10-15 % i dricks. Om systemet för dricks är organiserat framgår det på notan som 10-15 % i service charge. Det är mycket uppskattat om man ger dricks till rengöringspersonalen på hotellet, vilket man gör genom att lägga pengar under huvudkudden.

Klimat

Klimatet på Sri Lanka är tropiskt och vädret varierar beroende på vart ni befinner er. Generellt sett är det som torrast under perioden december till mars.

Klädsel

Om ni ska besöka tempel eller andra heliga platser på Sri Lanka ska ni komma ihåg att täcka båda knän och axlar – vi rekommenderar att man har långbyxor/lång kjol och skjorta/långärmad tröja. Innan ni besöker ett tempel, en moské eller en privat bostad måste ni ta av er skorna. Kom även ihåg att inte ha fotsulorna nära andra människor eller helgedomar. Vid en del muslimska helgedomar ska man som kvinna även täcka håret.

Lokaltrafik

Det finns bra transportmöjligheter på Sri Lanka. I de större städerna finns gula taxibilar som är lätta att få tag i på gatan. Vi rekommenderar att man avtalar ett pris innan man börjar åka. Landet har även ett väl utvecklat buss- och tågsystem som finns i stort sätt alla städer. Var uppmärksam på att det ofta är mycket folk på bussar och tåg, därför kan det vara en fördel att i förväg beställa en plats på tåget.

HJÄLP PÅ RESAN

Om det mot all förmodan skulle uppstå problem på resan så ska ni i första hand kontakta vår lokala researrangör, som kommer göra sitt bästa för att hjälpa er. Ni är naturligtvis också välkomna att kontakta oss under våra öppettider. Ni kan skriva till oss på mailadress eller ringa till oss på telefonnummer. Check Point Travel har öppet måndag till fredag från kl. 09.00 till kl. 17.00. Vid nödsituationer utanför kontorets öppettider kan ni kontakta oss på vårt akuttelefonnummer telefonnummer.

HEMRESA

Återbekräftelse

Det är endast ett fåtal flygbolag som kräver att man återbekräftar hemresan. Detta ska göras senast 72 timmar före avgång, antingen direkt via flygbolaget eller via er reserådgivare. Om det inte är nödvändigt att återbekräfta hemresan rekommenderar vi att ni följer eventuella ändringar på www.checkmytrip.com.

Incheckning

När ni ska resa hem är det en bra idé att vara på flygplatsen i god tid, gärna 2,5 timme före tidpunkten för avresa. Vi rekommenderar att ni kontrollerar aktuell resplan på www.checkmytrip.com.