Ett trevligt hotell vid Siciliens bästa strand
På Sicilien känner alla till San Vito Lo Capo. Den lilla badorten på Siciliens nordspets har nämligen öns vackraste sandstrand. Sanden är vit och mjuk som potatismjöl. Havet är ljusblått och kristallklart, och i den östra änden av stranden reser sig klippväggarna från Monte Monaco lodrätt mot himlen. Stranden i San Vito Lo Capo har en wow-effekt. Och här ligger Villagio Cala Mancina.
Förbisedd av mass turismen – lyckligtvis!
Men staden verkar ännu inte ha hamnat på utländska turisters radar. Så känns det i alla fall när jag anländer till staden en sensommardag i september. Solen skiner. Temperaturen ligger runt 28 grader och det sjuder av liv på stranden. Folk ligger under parasollerna och läser. Andra håller ett öga på barnen som leker vid vattenkanten. Ett par håller varandra i handen en bit ut i det kristallklara vattnet. Men alla talar italienska.
Strandbar med utsikt och insyn
Jag sätter mig i skuggan på en liten strandbar med utsikt över stranden och havet. När servitören kommer med min espresso frågar jag honom om det inte kommer några utländska turister till San Vito. ”Jo, det gör det. Men de flesta kommer från Sicilien eller från fastlandet”, förklarar han. På perfekt engelska.
En mysig kväll i San Vito Lo Capo
På kvällen sjuder staden av liv. När solen börjar gå ner packar de sista strandbesökarna ihop sina saker och beger sig mot stadens mysiga trottoarrestauranger för att njuta av en sundowner innan de går hem för att duscha och byta om inför middagen. När mörkret har fallit återvänder folk till restaurangerna och sitter ute under ljusslingorna i den ljumma kvällsluften. Det är verkligen mysigt i San Vito Lo Capo. Och jag glömde visst att nämna att staden är bilfri.
Bo nära stranden och staden – med pool och utsikt
Villagio Cala Mancina ligger bara 10 minuters promenad från staden, stranden och restaurangerna. Det är här jag bor. På en härlig 4-stjärnig resort med semesterlägenheter, swimmingpool, barnpool, poolbar, reception och restaurang. Villagio Cala Mancina är uppbyggt som en liten by omgiven av palmer, träd och blommor. Och från poolområdet har man utsikt över staden, stranden och havet. Här finns både par, vänner och familjer. Italienska och utländska. Och alla verkar ha det trevligt.
Semesterlägenheter i sommarstugestil
Semesterlägenheterna på Villagio Cala Mancina finns i flera olika storlekar. De minsta passar utmärkt för ett par eller tre personer. De största rymmer upp till sex vuxna. De är mysiga och välutrustade och påminner mest om ett italienskt sommarhus med sina terrakottagolv och blåmålade trämöbler. Alla lägenheter har en egen möblerad terrass eller balkong med utsikt över antingen trädgården, poolen eller havet. I lägenheterna finns dessutom TV, garderob, Wi-Fi, luftkonditionering och ett trevligt badrum med toalett och dusch, handdukar, toalettartiklar och hårtork. Det finns även ett pentry med köksutrustning och porslin, mikrovågsugn, kylskåp och matplats.
Ni kan äta frukost, lunch och middag i restaurangen
Även om jag har alla nödvändiga faciliteter i köket i min lägenhet har jag valt den ultimata semesterlösningen: jag har beställt frukost i restaurangen. Den är god, och dessutom kan man även äta både lunch och middag där.
Massor av aktiviteter och utflykter
Om ni vill ha lite aktivitet kan ni vända er till receptionen. Där finns till exempel möjlighet att hyra cyklar eller spela padel på banorna i den närliggande San Vito Sporting Club. I receptionen kan ni också få bra tips på olika utflykter. Om ni har hyrbil ingår en parkeringsplats i vistelsen. Och med en bil är det ganska enkelt att ge sig ut på upptäcktsfärd. Ni kan åka till den mysiga hamnstaden Trapani, uppleva grekernas tempel och amfiteater i Segesta, njuta av stämningen och utsikten i den gamla borgstaden Erice eller vandra i nationalparken Zingaro. Och så finns det båtturerna...
Det är härligt vid poolen…
Man kan förstås också bara koppla av i en solstol vid poolen, njuta av det fina vädret och ta ett dopp när man känner att man behöver svalka sig lite. Jag tror att det blir eftermiddagens program för mig. Kanske avbrutet av en kall öl och lite lunch vid något tillfälle (0;