Fem fantastiske oplevelser i Bangkok
5 stjärnor på Trustpilot
River Kwai-regionen i västra Thailand rymmer en av de mest kraftfulla och rörande berättelserna om andra världskriget i Asien. Det var här, mitt i djungeln, som japanerna tvingade krigsfångar och asiatiska arbetare att bygga den ökända järnvägen mellan Thailand och Burma i början av 1940-talet - ett projekt där den hårda naturen, de extrema arbetsförhållandena och människoödena smälte samman till ett av krigets mest tragiska kapitel.
Efter Japans ockupation av stora delar av Sydostasien behövde den japanska armén en säker försörjningsväg mellan Thailand och Burma. En järnväg från Ban Pong i Thailand till Thanbyuzayat i Burma skulle göra det möjligt att transportera trupper, vapen och förnödenheter runt den allierade flottan i det omgivande havet.
Planen var ambitiös: över 400 kilometer järnväg genom berg, floder, raviner och tät djungel - och den skulle byggas på rekordtid.
För att förverkliga projektet tvingade japanerna omkring 60.000 allierade krigsfångar att utföra arbetet. De kom huvudsakligen från:
De flesta hade tillfångatagits i Singapore, Indonesien och Malaysia.
Utöver de västerländska krigsfångarna använde japanerna också mer än 200.000 asiatiska tvångsarbetare, så kallade romusha, som kom från Burma, Thailand, Malaysia och Indien.
Arbetsförhållandena var brutala. Männen arbetade ofta 14-18 timmar om dagen, många utan ordentliga verktyg, och kämpade mot malaria, dysenteri, kolera, undernäring och tropisk hetta. Matportionerna var minimala och den medicinska hjälpen var nästan obefintlig.
Resultatet blev katastrofalt:
Det innebär att mer än var femte man aldrig kom hem. Det är så linjen fick sitt namn: Dödens järnväg.
Den mest kända delen av järnvägen är den berömda bron över River Kwai vid Kanchanaburi. I själva verket byggde krigsfångarna två broar: en tillfällig träbro och senare en permanent stålbro. Båda bombades av de allierade under 1944 och 1945, men stålbron reparerades senare och står idag som en fysisk och kraftfull symbol för både lidande och motståndskraft.
Filmklassikern Bron över floden Kwai från 1957 gjorde bron världsberömd, även om filmen bara är löst baserad på verkliga händelser.
En av de mest plågsamma platserna på hela rutten är Hellfire Pass - ett djupt nedskuret bergspass där krigsfångarna var tvungna att skära loss berget med handverktyg. Under de värsta nätterna arbetade männen i ficklampornas sken och deras utsvultna skuggor flimrade mot bergväggarna. Synen fick soldaterna att kalla platsen för Hellfire Pass.
Idag kan du vandra på Hellfire Pass Memorial Trail, där tystnaden och de råa klippväggarna berättar historien bättre än någon bok.
Järnvägen färdigställdes på bara 16 månader 1943 - ett resultat av det brutala tempot och människoliv som handelsvara. Japanerna använde den aktivt i nästan två år tills de allierade bombade flera viktiga punkter och gjorde den obrukbar.
Efter kriget ställdes de ansvariga japanska officerarna inför rätta i en militärdomstol och flera dömdes för krigsförbrytelser. Många av krigsfångarna reste senare tillbaka för att minnas sina kamrater, och de stora krigskyrkogårdarna i Kanchanaburi vittnar i dag om tragedins omfattning.
Idag är River Kwai en av Thailands mest betydelsefulla historiska platser. Resenärer besöker bron, museer och Hellfire Pass för att förstå historien om de människor som led och kämpade här.
Samtidigt omges området av vacker djungel, fridfulla floder och små samhällen - en stark kontrast till det förflutna.
Att stå på bron, vandra genom Hellfire Pass eller besöka krigskyrkogårdarna är en upplevelse som lämnar spår. Det är ett historiskt kapitel som fortfarande lever och minns i landskapet vid River Kwai.
Att resa med Check Point Travel ger dig möjlighet att uppleva River Kwai. Vi erbjuder en tredagarsresa med besök på krigskyrkogården, museet, Hellfire Pass och bron över River Wai. En tur på Dödens järnväg ingår också. Utöver allt detta får du också en naturupplevelse för livet.
15
dagarBlack Month-erbjudanden
Från SEK 19 700
Pris per person vid 2 vuxna & 2 barn